Mocca-cases

Op deze pagina vindt u enkele willekeurige voorbeelden van onze werkzaamheden. 

Andere cases lezen? Refresh deze pagina of kies uit het menu hieronder.

Communicatiemanager voor Horti Fair

Horti FairHorti Fair was jaren een toonaangevende internationale tuinbouwbeurs, gevestigd in Amsterdam RAI. Jaarlijks werd de beurs bezocht door bezoekers uit tientallen landen. Voorjaar 2013 besloot het bestuur van Horti Fair de beurs op te heffen.

Mario van Vliet van Mocca was in 2011 en 2012 de communicatiemanager van Horti Fair. Hij verzorgde de externe communicatie (richting onder meer standhouders, pers, bezoekers en andere stakeholders) gedurende het jaar en tijdens de beurs.

 

.

Luisterboek De blokkade (Renate Dorrestein)

dorrestein blokkadeIn De blokkade (Uitgeverij Podium, 2013) onderzoekt Renate Dorrestein op nietsontziende wijze oorzaken en gevolgen van een writer’s block. Na haar lovend ontvangen roman De stiefmoeder is ze al een eind op weg met haar volgende boek, wanneer het misgaat: ‘De feiten zijn simpel. Ik, die altijd zo graag schreef, ben iemand geworden die kostmisselijk wordt bij alleen al de gedachte aan een nieuwe roman […] Nu ik ontdaan ben van wat altijd mijn bestemming leek, is het haast alsof mijn huid me is afgestroopt.’

Evelyn Strube las voor Dedicon de luisterversie van De blokkade in. Luister hieronder naar een previes.

.

Persbericht: ‘Feeding the Mega-cities: de strategie voor de toekomst van Greenport Westland-Oostland’

De Greenport Westland-Oostland moet weer de nummer 1 van de wereld worden op het gebied van tuinbouwkennis. Bovendien moet de regio oplossingen bedenken én verkopen om de steden van de toekomst te voorzien van voeding, welbevinden en geluk. Dat stelde Martin van Gogh (Economische Programmaraad Zuidvleugel, Greenboard GreenportWO en Hoogendoorn Growth Management), tijdens het Jaarevent van GreenportWO.

GreenportWO is het regionale samenwerkingsverband tussen overheid, bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en kennisinstellingen. Ondernemers hebben daarbij de regie: zij bepalen welke onderwerpen en thema’s relevant zijn voor de toekomst van de sector. GreenportWO onderzoekt vervolgens op welke manier het beste kan worden gewerkt aan het realiseren van die toekomst.

Toekomst van het tuinbouwcluster

Een van de sprekers tijdens het Jaarevent van GreenportWO was Martin van Gogh. Hij is lid van de EPZ, Greenboard van GreenportWO en directeur van Hoogendoorn Growth Management. Van Gogh ontwikkelde de afgelopen periode in de EPZ samen met GreenportWO een zienswijze op de toekomst van het tuinbouwcluster. Die zienswijze kreeg als titel ‘Feeding and Greening the Mega-cities’. De Nederlandse tuinbouw en haar toeleveranciers hebben een goede, gezonde en duurzame toekomst voor zich, vindt Van Gogh. Maar die toekomst komt niet vanzelf. Bedrijven, overheden en kennisinstellingen moeten veel meer gaan samenwerken aan de economische kracht van de regio, de nood is echt hoog.

Nummer 1 in kennis en innovatie

Daarvoor zijn drie strategieën die tegelijk uitgevoerd moeten worden. Allereerst snel weer de wereldwijde nummer 1 worden op het gebied van tuinbouwkennis. Van Gogh: “Door te werken aan kennis en innovatie op het gebied van voeding, gezondheid, plantinhoudstoffen en technische systemen moeten we de nummer 1 van de wereld worden. Bioscience, cross-overs, octrooien, voedselveiligheid: deze thema’s vereisen een hechte samenwerking waarin de grenzen van universiteiten en scholen vervagen en we samen aan oplossingen werken.”

Mega-cities voeden

Steden spelen hierbij een cruciale rol, aldus Van Gogh. “Hoe kunnen we met name de Mega-city West-Europa blijven voorzien van voeding, gezondheid en welbevinden? Wij zullen hier het voorbeeld voor de wereld moeten worden en laten zien hoe je op een verantwoorde, duurzame manier een Mega-city kan voeden. Dat doen we door te werken aan onze logistieke functie, met bijhorende concepten voor logistiek.” De tweede strategie is dus het ‘voeden’ van West-Europa met een daarop aangepast areaal. Nederlanders moeten trots worden op onze prachtige tuinbouw.

Oplossingen verkopen

De derde strategie is het verkopen van de oplossingen voor ‘Feeding and Greening the Mega-cities’. “In de komende jaren ontstaan honderden Mega-cities. Die willen lokaal voedsel produceren. Wij hebben daarvoor de blauwdrukken en de producten. Net als wij New Orleans en New York beschermen tegen het water kunnen wij ze ook voeden. Zo blijft de Nederlandse tuinbouw internationale koploper.”

Greenport Westland Oostland jaarevent bij Anthura

Martin van Gogh (foto: GreenportWO/Etienne Oldeman Photography)

.