De communicatie over duurzaamheid in de tuinbouw kan een stuk beter. Dat vinden de initiatiefnemers van Tuinbouwverhalen. Op deze nieuwe website vinden marketeers en communicatieadviseurs adviezen en kennis op het gebied van duurzame communicatie en marketing.

Communicatie over duurzaamheid is ingewikkelder dan het lijkt. Allereerst is ‘duurzaam’ een complex containerbegrip. Bovendien zijn consumenten zijn namelijk kritisch als het gaat om claims over bijvoorbeeld het milieuvriendelijk karakter van een product of een bedrijf. Wie daarmee geen rekening houdt, kan bijvoorbeeld beticht worden van ‘greenwashing’.

In de wetenschap is de laatste jaren steeds meer kennis opgedaan over duurzaam communiceren, bijvoorbeelf over de rol van medewerkers, de inzet van social media, het gebruik van beelden en de perceptie van de consument. Die kennis was echter niet centraal te vinden, en al zeker niet vertaald naar de situatie van de Nederlandse tuinbouw.

Die kennis wordt gebundeld opĀ www.tuinbouwverhalen.nl, een initiatief van communicatieadviseur Mario van Vliet (Mocca) en organisatieadviseur Michiel Cappendijk. Op deze website vinden marketing- en communicatieprofessionals daarnaast meningen op het gebied van duurzame communicatie.

Met de website hopen Van Vliet en Cappendijk de tuinbouw te helpen de communicatie over duurzaamheid te verbeteren. Zowel op het gebied van b2b (dus binnen de sector) als consumentencommunicatie kan namelijk nog veel verbeterd worden, vinden de initiatiefnemers.